Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Saturday 2 February 2013

Written on

Bagaimana Omega 3 Fatty Acid Membakar Lemak


Wah..betul ke ni? Omega boleh bakar lemak? Selama ni duk ingat fish oil untuk brain je....



Menarik2X, saya memang penggemar Omega Guard Shaklee sejak menyusukan anak saya Muhammad Fateh. Saya start ambil Omega masa Fateh mencecah 2 bulan.

Kenapa? Waktu tu Fateh kena selsema yang agak teruk, sampai tersumbat hidung. Nak menyusu pun payah. Kasihan melihat keadaan berlanjutan (walaupun dah ambil ubat doktor), so saya search di Group Shaklee tentang supplemen yang boleh bantu anak saya ni. Cari punya cari, ramai yg suggest ambil Omega. So saya pun start makan Omega. All I can say, MARVELOUS!!

Memang sekejap jer selsema pulih (Biidznillah). Sejak itu, saya memang amalkan Omega, tp ON & OFF la. hehehe. Bila rasa musim berjangkit tiba - demam, batuk berkahak, selsema; saya cepat2 makan Omega. Alhamdulillah, boleh dikatakan anak saya dah jarang kena selsema walaupun saya tak konsisten ambil - now dia dah berumur 8 bulan, sepanjang tempoh 2bulan ke 8 bulan, erm, rasanya baru 3 kali kena selsema kot. Tu pun sat jer dah baik..(bila saya nampak dia dah start nak kena selsema, saya pun ambil Omega setiap hari).

Oh yer..kenapa asyik cakap pasal Selsema jer...batuk, demam xada ker?? Utk pengetahuan semua, saya ibu yang menyusu dan saya memang ambil Set Penyusuan Shaklee SECARA KONSISTEN sejak bersalin sampai sekarang. Dan saya sangat yakin suplemen yang saya ambil secara konsisten ini membantu kesihatan saya & baby saya:

Saya: Sejak bersalin sampai sekarang, TIDAK PERNAH SEKALI PUN DEMAM, SELSEMA & BATUK (batuk pun ada sekali kena masa dalam pantang)
Baby Fateh: Sejak lahir sampai sekarang (8 bulan), Demam - 2 kali (tu pun temp ~37.8degC, xpernah reach 38degC), batuk - NEVER, cuma selsema yang agak selalu. I guess mayb sbb ada percampuran darah dari babahnya yg ada history RESDUNG. hehehe....

Sebab tu saya sangat percaya, pemakanan sangat mainkan peranan penting dalam menjaga kesihatan diri. Eat good food, take enough nutrients, Get healthy body - it's a SUNNATULLAH my friend!! Jangan kedekut nak beli makanan kesihatan, but at the same time, anda boleh beli baju yang ratus2 mahalnya, sanggup beli corset yang ribu2 mahalnya, sanggup beli handbag yg RMxxxx mahalnya, sanggup makan KFC, Pizza Hut, Domino bla bla bla...tapi nak beli makanan kesihatan.."alah, xperlah. cukup apa makanan yang aku ambil seharian" Lu fikir sendirilah Nabil!!!

Oklah, berbalik kepada tajuk entry ni: "Bagaimana Omega 3 Fatty Acid Membakar Lemak"

Dalam fish oil ade OMEGA fatty acid which consist of DHA dan EPA

Ye ke omega ni boleh bakar lemak?     




''Fish oil supplements may help overweight people and people with high blood pressure to lose weight, according to the National Institutes of Health. Omega-3 fatty acids or polyunsaturated fatty acids, are found in fish oil. They are considered essential to your diet because your body can't make them"
 
Sumber:


So, bagaimana fatty acid boleh bakar lemak ye?

Omega-3 Fatty Acid membantu anda membakar lemak dengan memberi signal kepada badan utk bertindak balas lebih baik kepada satu hormon yang dipanggil Leptin (Leptin adalah perkataan Yunani bagi kurus).
Leptin tells your body (brain) to suppress your appetite making you eat less. So you can maintain or lose weight. Besides, Leptin increases your metabolism by increasing your thyroid output (thyroid regulates body metabolism). Leptin also causes your body to burn fat for energy....
Jika badan anda tidak bertindak balas dengan baik kepada Leptin, maka sebaliknya akan berlaku - anda akan menjadi lapar, dan anda akan menyimpan lebih banyak lemak. Ohoho...takutnya!!

Jadi, pengambilan Omega-3 fats sangat2 membantu badan bertindak balas lebih baik dgn hormon Leptin (meningkatkan metabolisme & membakar lemak badan).

Lemak Omega-3 (Omega-3 fats) boleh didapati dalam Salmon, flaxseeds, kekacang, Omega-3 supplement dan lain2.  Terdapat 79 sumber makanan yang kaya dengan Lemak Omega-3.

Boleh rujuk: http://www.nowloss.com/omega-3-foods-sources.htm

Terdapat 3 cara bagaimana Omega-3 fats akan membantu anda mengurangkan berat badan:

1) Omega 3-fats membantu mengawal selera makan dangan menstabilkan kadar paras gula dalam darah

2) An Australian study menunjukkan, seseorang yang mengambil Omega-3 fats dalam 'exercise program' membakar lebih banyak lemak daripada mereka yang hanya exercise sahaja (tetapi tidak mengambil Omega-3 fats), dan juga mereka yang exercise tetapi mengambil other types of fat...

3) Kajian yang dijalankan di Jepun & Republik Czech menunjukkan, pengambilan Omega-3 fats menghalang pembentukan the ugly body fat. Kajian yang sama turut menunjukkan, Omega-3 fats menggalakkan pembakaran lebih banyak lemak.

http://www.nowloss.com/good-fats-that-burn-fat-help-you-lose-weight.htm

Wah, bila baca ni...teruja sungguh saya!!

Ok, jadi anda di luar sana yang inginkan penurunan berat badan yang lebih cepat, boleh dapatkan Omega Guard Shaklee yang semestinya best dari saya yer :)

Beza tau Omega Shaklee dengan Omega jenama X, Y, Z di pasaran sana....

JANGAN TERTIPU!! Shaklee Omega Guard - 99% Omega 3 wokeh, I Like!!



psst: Lepas ni saya nak konsisten ambil Omega Guard Shaklee...boleh pecahkan lemak2 yang degil ni. hehehe...oh yer Ibu menyusu & ibu mengandung sangat sesuai utk ambil, IBU SIHAT, ANAK BIJAK....

BIJAK, BIJAK....






* Entry ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda?




Hubungi saya:

Pn Ainul Shahrazad
Shaklee Independent Distributor (ID No: 867597)
ainul83@yahoo.com
+60136971176


  

Share on Facebook



Share this case:

0 comments:

Post a Comment

 

Ainul Dzuha

Shaklee Independent Distributor

ID: 867597

Penghantaran ke seluruh Malaysia, Brunei & Singapore

Contact

Untuk sebarang pertanyaan dan khidmat nasihat, hubungi saya (Call, SMS, Whatsapp) di 013-6971176

Dikuasakan

Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my.