Pages

Tuesday 30 April 2013

Barakah Bisness

Assalammualaikum & Selamat Hari Pekerja to all!!

Memandangkan hari ni semua 'off', so meh kita borak2 pasal bisness. Kalau borak pasal duit ni, mesti semua mata terbeliak kan? kan?




Kenapa saya tulis tajuk ni, Barakah Bisness? Sebab tajuk ni sgt saya suka....coz my passion is MONEY! hehehe....

Sejak saya berhenti kerja, dan menjalankan perniagaan Shaklee secara full time, saya dpt rasakan begitu bnyk perbezaan antara makan gaji & makan sendiri tidak makan gaji. Sangat berbeza!

Dulu, masa makan gaji, duit tu mmg cukup2 utk belanja. Sebab saya ni jenis yg sgt takut berhutang, so saya akan pastikan setiap bulan, bila dapat gaji, saya akan bayar hutang siap2, derma siap2, bg ibu ayah siap2, letak kat savings siap2...pastu lasttttt sekali baru letak kat wallet utk belanja.

So biasanya wang terakhir di wallet saya adalah dalam RM200! Wang itulah saya nak guna utk makan lunch, utk duit poket selama satu bulan...kot teringin nak makan Secret Recipe ker, KFC ker, boleh lah guna duit tu. (Minyak petrol & grocerry guna credit card - so akhir bulan br bayar).

Kadang2 saya suka bawa bekal pergi kerja, seriusly jimat! Saya xkisah bila mana ofismate keluar makan & saya pulak, dok kat surau makan. hehehe. Sambil makan, sambil layan FB kat Iphone. Layanzzz, mmg best! Rasanya zaman nak hu ha hu ha dgn rakan2 dh habis kot, dan saya lg suka hu ha hu ha dgn my warriors...

 Inilah barisan warriors saya....


Oh, yer. Lagi satu, memang tabiat saya, saya TAK SUKA letak duit yg banyak kat wallet
1) bahaya
2) takut saya suka belanja bila tgk duit bnyk, so at d end, terover belanja.

Dan saya tahu, gaji saya xderlah besar mana yang membolehkan saya belanja sesuka ati saya....

TAPI, yang saya nak share dgn pembaca2 setia saya....sangat beza ok sejak saya buat bisness Shaklee!

Setiap hari, wallet saya sentiasa berisi duit. Kalau customer bayar, saya akan cepat2 bank in ke akaun. Tp lepas tu, datang lagi customer bayar duit...and my wallet never putus dgn duit. Seronok ok!

Dulu2, kalau nak belanja lebih sikit, mesti berkira. Tambah kalau dgn suami saya, lg saya sgt berkira nak belanja. Sebab saya tahu, gaji dia lg besar dr saya. Dalam hati ni kata "buat apa nak belanja suami aku, duit dia lg bnyk dr aku"

Tapi sebenarnya kawan2, bila kita belanja org yg kita sayang, feel dia lain....seriusly! One word to describe....KEPUASAN.

YES, satu kepuasan bila dapat belanja org yg kita sayang. Betul, tak tipu... (agaknya camtulah yg abg rasa selama ni yer).

  First time dapat belanja hubby makan Steak! - dgn duit bonus Shaklee :)


Satu lg bezanya, dulu saya hanya mampu nak derma & bg ibu ayah dalam angka 3. Now tak main dah angka 3, main angka 4 jer sekarang. Chewah...hahha. Eh, tak niat nak menunujuk yer, Nauzubillah....

Cuma nak bgtau semua, berkat nya kita buat bisness, hidup kita TIDAK PERNAH PUTUS DGN DUIT. Dan kita TIDAK MUDAH BERKIRA2 UNTUK NAK BELANJA ORG YG KITA SAYANG (suami, anak2, mak ayah). Dan lagi, kita DAPAT BERSEDEQAH LEBIH BANYAK bila kita buat bisness, xkisahlah walaupun secara kecil-kecilan.

Jadi kawan2, moh lah kita start berbisness. Tak kisah walaupun anda makan gaji, tp cuba lah berjinak2 dalam bisness. Walaupun sekadar nak share dgn member, sekadar nak jadi agent tgh...tp mulakanlah ber bisness. Tak rugi...

Ingat.. 9/10 sumber rezeki tu datangnya dari perniagaan. Tapi kalau anda tak mulakan dari sekarang, bagaimana anda nak rasai kemanisan berbisness tu kan? kan?

"We Make A Living By What We Get, We Make A Life By What We Give" - Winston Churchill-

In shaa Allah, income Shaklee saya dah melepasi gaji engineer saya (dalam masa 8 bulan buat Shaklee). Dan saya sedang berusaha utk mencapai 5-figures income. Saya yakin, by end of this year, saya dah capai impian tersebut. In shaa Allah...

So, saya stop setakat ini dulu. Mana terlebih, mana terkurang, mohon ampun dan maaf saya pinta. Tidak niat menyakiti sesiapa, sekadar melayan fikiran yg rajin nak menulis hari ni.

Wassalam...


Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda? Atau ingin menjana pendapatan hanya duduk di rumah?




Hubungi saya:

Pn Ainul Shahrazad
Shaklee Independent Distributor (ID No: 867597)
ainul83@yahoo.com
+60136971176

No comments:

Post a Comment