Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday 15 August 2013

Written on

Bagaimana GBS boleh dikesan dengan lebih awal dan Apa pencegahannya??

Alhamdulillah...hari ini saya nak sambung kisah tentang GBS.

Seperti yang telah saya kongsikan sebelum ini, ramai wanita tidak menyedari bahawa mereka adalah pembawa GBS. (oh yer, saya juga salah seorang dari mereka yang dikesan pembawa GBS positif)

Sebabnya?? Bakteria Group B Strectococcus (GBS) ini antara bakteria yang lazimnya mendiami tubuh orang dewasa tidak kira lelaki atau wanita (kebiasaannya ia berada di dalam faraj atau dubur), dan kehadiran bakteria ini tidak memberi apa2 kesan2 buruk kepada si Pembawa. Sebab itu ramai yang tidak peduli tentang kehadiran bakteria ini (yerlah, bukan ada apa2 kesan buruk pun kat kita kan?)

TETAPI AWAS!!

Walaupun bakteria GBS ini tidak mendatangkan apa2 kesan buruk kepada si pembawa, tetapi ia mungkin akan memberi kesan buruk kepada bayi di dalam kandungan! (so kaum lelaki tidak perlu bimbang kerana anda tidak mungkin mengandung, tetapi bimbanglah akan keadaan isteri anda yang sedang atau merancang untuk hamil).

Jadi bagaimana saya (seorang wanita yg ingin hamil atau  yg sedang hamil) ingin mencegahnya??

Kalau anda google tentang GBS, rata2 yang berkongsi pengalaman sebagai pembawa GBS adalah mereka yang mempunyai masalah keputihan; tidak kiralah keputihan dari sebelum hamil lagi, atau keputihan yang datang ketika sedang hamil.

Boleh baca lebih lanjut penerangan tentang GBS di entry saya terdahulu (Awas!! Jangkitan Group B Streptococcus (GBS) Terhadap Ibu Mengandung).

Baiklah, bagaimana pula cara untuk mencegahnya??

Pandangan saya mudah....

CEGAHLAH KEPUTIHAN DARI SEKARANG!

Jangan ambil mudah yer masalah keputihan yang sedang anda alami (walaupun anda masih anak dara, masih belum berkahwin atau baru saja berkahwin).

Jadi, untuk wanita yang belum hamil (samada masih belum berkahwin atau sedang merancang untuk hamil).....

Pelihara kesihatan vagina anda:

1) Jangan menggunakan bahan pencuci yg berpewangi, sabun atau gel mandi ketika membasuh faraj
2) Jangan menggunakan jari atau menyembur air dengan terlalu banyak ketika membasuh faraj
3) Cubalah mengambil Alfalfa Complex Shaklee






Alhamdulillah, ramai yang memberi feedback keputihan hilang selepas mengambil Alfalfa, malah terasa diri seperti kembali anak dara selepas mengambil Alfalfa.

Saya juga turut merasai pengalaman yang sama selepas mengambil Alfalfa (selepas kelahiran anak yang ketiga). Boleh baca kisah pengalaman saya di sini:

Alfafa Complex Shaklee: dari wanita untuk wanita
Rugi Siapa Tidak Mencuba Alfalfa

Untuk mereka yang sedang hamil pula, anda boleh lah mencuba set Mengandung Shaklee. Saya menulis bukan kerana saya seorang distributor Shaklee, bukan kerana saya ingin menjual produk semata2, tetapi saya sendiri telah melalui pengalaman bagaimana perbezaan apabila saya mengambil vitamin doctor dengan mengambil set mengandung dari Shaklee.

Anda boleh baca kisah saya di sini Berbaloikah Membeli Shaklee Untuk Pregnancy? , dan nilailah sendiri....

Buatlah penilaian yang bijak...sayangilah anugerah Allah yang telah diberikan. Ingatlah...ada orang di luar sana yg struggle utk mendapatkan zuriat...maka bersyukurlah dengan nikmat kurniaan ini dan berilah yang terbaik utk si comel anda!


AWAS! Keputihan juga antara satu sebab kenapa vagina wanita tidak 'ketat', longgar dan sebagainya. Jadi cegah sebelum parah!





Hubungi saya untuk khidmat konsultansi secara percuma! Juga untuk mendapatkan jadual makan vitamin yang terbaik untuk anda...


Pn Ainul Shahrazad
Shaklee Independent Distributor (ID No: 867597)
ainul83@yahoo.com
+60136971176


Share on Facebook



Share this case:

0 comments:

Post a Comment

 

Ainul Dzuha

Shaklee Independent Distributor

ID: 867597

Penghantaran ke seluruh Malaysia, Brunei & Singapore

Contact

Untuk sebarang pertanyaan dan khidmat nasihat, hubungi saya (Call, SMS, Whatsapp) di 013-6971176

Dikuasakan

Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my.