Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday, 15 January 2015

Written on

Kalau Aku Masih Seperti Dahulu.....

[Tahun 2012]

Tahun di mana aku bertekad utk memulakan langkah pertama. Langkah utk merubah kehidupanku. Aku sudah cukup tertekan dgn kehidupan ku sebelum ini...

Kehidupan yg sgt2 memenatkan diri ini...

Aku sgt penat apabila perlu berhadapan dgn kekangan kewangan dan masa.

Aku stress apabila aku tiada masa bersama anak2...

Aku menangis setiap hari apabila terpaksa tinggalkan anak2 demi memenuhi sebuah tuntutan...

Aku seperti nak gila bila anak2 sakit dan aku tidak mampu utk bersama mereka...

Aku berasa cemburu apabila anak2 ku rapat dgn pembantu rumah ku....

Aku sgt tertekan apabila aku perlu hadapi semua ini seorang diri di kala suami ku jauh dari sisi...

Sudah puas aku menangis... yer, aku menangis sejak dr tahun 2008 lagi. Satu persatu ujian yg ku hadapi.

Ujian berhadapan dgn karenah pembantu rumah... aku tersepit. Bukan kerana aku org kaya hingga aku hire seorang maid, tetapi kerana kehidupanku yg sgt terdesak. Pulang kerja lewat mlm, suami tiada di sisi, aku tidak mampu uruskan rumahtangga seorang diri.

Setiap kali ke tempat kerja, aku bertawakkal sepenuhnya kpd Allah... moga Allah pelihara anak2 ku sepanjang aku bekerja, moga Allah jadikan maid aku, baik layanan terhadap anak2 ku biarpun dia selalu melawan kataku...

Aku tiada pilihan melainkan berserah sepenuhnya....

Hanya Allah sahaja mengetahui betapa hati ini seperti dirobek2 setiap kali terpaksa meninggalkan dua org anak ku ini :(

Teratak burukku. Aku bukanlah org kaya..walaupun aku punyai seorang maid. Memiliki pembantu rumah tidak menggambarkan bahawa seseorang itu hidup mewah.



Tahun 2012...apabila lahirnya anak ketiga, Allah bukakan aku jalan. Aku tekad... aku tidak mahu bekerja lagi. Aku perlu cari jalan keluar dr masalah ini.

Teringat satu firman Allah:

Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa yang ada pada diri mereka -Ar-Ra'd:11

For things to change, I have to change first!!

Alhamdulillah...Shaklee menjadi asbab utk aku buka mata ku yg selama ini tertutup, yg selama ini hanya tahu berserah tanpa apa2 tindakan!

[2015]

Tahun 2015, kini..sudah hampir 2 tahun aku berhenti kerja. Hidup aku sungguh2 berubah! Anak sulongku telahpun memasuki darjah 1, dan aku rasa syukur sgt2 kerana aku ada di sisi nya ketika ini.. melihat dia bersiap, sarapan, menghnatar dia ke sekolah, memantau kerja sekolahnya...

Aku tidak perlu rushing setiap pagi seperti sebelum ini...

Aku juga sudah tidak pening dgn masalah pembantu rumahku kerana kini aku dpt memantau aktiviti pembantu rumahku live di depan mata. Tiada lagi curi tulang, tiada lagi alasan2 seperti pembantu rumah sebelum ini...

Aku juga punyai kebebasan melawat suamiku pada bila2 masa... ya, kerana aku sudah tidak terikat dgn kerja dan aku punyai wang utk melakukan semua ini. Bila2 masa sahaja, aku mampu menempah tiket kapal terbang utk berjumpa suami.

Ketika suami terikat dgn projek di Sarawak, hampir 2 minggu sekali aku dpt fly melawat suami. Tiada pening kepala..bila rindu, tempah sahaja tiket kapal terbang...

Begitu juga dgn sekarang. Bila2 masa aku rindu dgn suamiku, hanya tempah sahaja tiket kapal terbang, dan aku terus fly ke Dubai! Hampir setiap bulan aku terbang berjumpa suami (kerana suami ku tidak dpt pulang atas tuntutan kerja). Sehinggakan ahli keluarga ku cakap; "aku naik flight serupa macam aku naik bus"


Sesungguhnya, hidupku berubah 110%. Hidupku tidak seperti dahulu; hidup yg tertekan serta tiada wang utk kami suami isteri berjumpa selalu.

Benarlah...9/10 sumber rezeki itu datang dari perniagaan.

Biarpun kini aku sudah bergelar suri rumah, namun setiap bulan aku masih mampu membayar zakat dan infaq hampir RM10K sebulan. Hebat bukan kuasa bisness??

Kenapa aku bercerita semua ini?? Aku tidak terdetik utk mendabik dada, berlagak atau sombong dgn kehidupanku sekarang...

Tetapi aku ingin, cerita ku ini menjadi inspirasi buat semua...

Aku pernah hidup susah suatu masa dahulu...

Aku faham perasaan dan hati seorang ibu yg ingin menjaga anak2 di rumah tetapi tiada pilihan...

Bukan aku ingin kalian merasa cemburu dgn kehidupanku....

Tetapi aku ingin kalian membuka mata,

If there's a will, there's must be a way!!

Aku tidak mengajak kalian utk menjalankan bisness Shaklee...

Tetapi aku ingin kalian membuka mata... berlapang dada, dan bertindak! Jangan biarkan hidup kalian sama, tanpa apa2 perubahan...

Jika kalian punyai keinginan utk menjaga anak2 di rumah, nasihatku...

Solat lah istikaharah...

Solat lah hajat...

Tahajjud lah...

Mohon sungguh2 agar Allah beri kalian jalan utk keluar dr masalah ini. Mohon Allah tunjukkan jalan bagaimana kalian bisa berhenti kerja utk menjaga anak2 di rumah, tetapi dlm masa yg sama.. wang poket kalian masih lagi masuk setiap bulan...

Kerana... itulah doa yg aku pinta sejak sekian lama...sejak dr tahun 2008 lagi!

Aku bukan org senang, keluarga ku punyai banyak hutang...

Aku tidak mungkin berhenti kerja jika aku masih belum dapat kewangan sekurang2 nya seperti zaman aku bekerja makan gaji.

Kerna itu... nasihatku, sementara masih belum terlambat...bertindaklah!!

Yakinlah dgn sunnah nabi...

9/10 sumber rezeki itu dtg dr perniagaan...


Moga cerita ku ini dapat menyuntik semangat mereka yg sedang tercari2 jalan keluar....

Keluargaku syurgaku...


Moga entry ini bermanfaat buat semua..

Wassalam....







Ainul...
"Working-at-home-mother"

Ketahuilah, hidup sentiasa ada pilihan, maka berusahalah mencari pilihan yang terbaik utk kehidupan kita ~






Pn Ainul Shahrazad
Shaklee Independent Distributor (ID No: 867597)


sms/whatsapp: +6013-6971176

Share on Facebook



Share this case:

1 comments:

  1. Betul tu ainul, setahun telah berlalu.tp saya lgsg tak bertindak. Saya hanya melihat. Tahun ni selepaskelahiran anak sulung, saya merasakan saya sangat terdesak untuk berubah. Kerana saya sangat tak suka dengan hakikat saya terpaksa kembali berkerja.( untuk pengetahuan, saya terpaksa berhenti kerja tahun lepas kerana alahan yg melampau semasa mengandung.) Suami perlukan saya untuk berkerja semula menambah pendapatan. Tetapi saya merasakan kecewa dgn diri sendiri sbb terpaksa mencari kerja dalam masa terdekat ni untuk bantu ringankan beban kewangan suami .INI bersamaan dengan saya terpaksa meninggalkan anak sulung kami dengan pengasuh... Alangkah kecewanya saya berdepan dgn kenyataan ni... Bersama shaklee, boleh ke saya dapatkan rm2000 sahaja sekurang2nya biar sama dgn gaji saya sebelum ni. Please ..harap ainul dapat bimbing saya. Setahun tak buat apa2, saya Sgt suka APA yg ainul n mariafirdaus kongsikan. Inspirasi kejayaan masing2. Jujur saya mahu berjaya. Tp tak tahu bagaimana nak bermula.bagaimana nak duplicate. Seriously dapat rm2000 sebulan pun cukuplah. Asalkan saya tak perlu keluar berkerja seperti dulu. Demi puteri sulung saya.

    ReplyDelete

 

Ainul Dzuha

Shaklee Independent Distributor

ID: 867597

Penghantaran ke seluruh Malaysia, Brunei & Singapore

Contact

Untuk sebarang pertanyaan dan khidmat nasihat, hubungi saya (Call, SMS, Whatsapp) di 013-6971176

Follow by Email

Dikuasakan

Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my.