Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Wednesday 24 August 2016

Written on

AWAS! Kemadulan Selepas Anak Pertama

Wah, saya baru tahu tau pasal ni..

Ingatkan kemandulan hanya berlaku untuk mereka yang masih belum punya anak.

Saya faham, isu kemandulan ini sedikit sensitif. Tetapi saya yakin, setiap masalah pasti ada jalan penyelesaianya.

Dan saya rasa, perlu untuk berkongsi ilmu ini dengan para wanita di luar sana.



Sebenarnya semua wanita boleh mengandung secara semulajadi jika tidak mengalami masalah kesihatan.

Cuma bagi sesetengah individu, terdapat ‘nutrient gap’ disebabkan cara hidup dan cara makan yang tidak dapat menampung keperluan tubuh atau menyebabkan nutrien tidak sampai ke dalam sistem tubuh.

Bila masalah kekurangan nutrien ini berlaku, proses normal badan tidak dapat berjalan dengan sempurna termasuk mengganggu kesuburan atau proses kehamilan itu sendiri...

Masalah kekurangan nutrien ini nampak macam remeh kan.. tapi sebenarnya ia sesuatu yang serius tau!

Ingat ni.. Bila ada je masalah dalam sistem badan, itu tandanya badan kekurangan certain nutrisi. Kalau cukup nutrisi, jangan risau.. semua sistem badan akan berfungsi dengan normal.

So , jom  kita cuba fahami lagi tentang masalah Kemandulan Selepas Anak Pertama..



Kemandulan selepas anak pertama ini dikenali sebagai ‘secondary subfertility’.

Masalah kesuburan ini perlu mendapat rawatan khusus daripada doktor ginekologi ataupun pakar kesuburan.

Lebih-lebih lagi, kalau tempoh kita "berusaha" sudah lebih dari 5-7 tahun mencuba.

Terdapat dua jenis kemandulan:

a) ‘Primary’ subfertiliti:
Keadaan apabila seseorang wanita tidak pernah hamil langsung.

b) ‘Secondary’ subfertiliti:
Keadaan apabila seseorang wanita pernah hamil sebelumnya walaupun berakhir dengan keguguran ataupun kandungan luar rahim (‘ectopic pregnancy’).

Kesuburan adalah anugerah yang perlu dihargai dan dipelihara. Banyak faktor boleh menjejaskan kesuburan seseorang, sama ada lelaki atau wanita. Untuk mengekal dan meningkatkan kesuburan, wanita perlu:

1) Mengawal berat badan - kekalkan berat badan yang seimbang (not so gemuk, and not so kurus). Berat badan berlebihan boleh menyebabkan masalah ovulasi (pengeluaran telur) dan kitaran haid mungkin terganggu atau terhenti terus jika terlalu kurus

2) Kurangkan pengambilan kafein. Ada kajian menunjukkan pengambilan kafein melebihi 500 miligram sehari boleh melewatkan kehamilan. Biasanya secawan kopi mengandungi antara 80 hingga 175 miligram kafein. Bagaimanapun, ia bergantung kepada kaedah penyediaan dan jenis kopi diambil. Bertukarlah kepada kopi tanpa /rendah kafein

3) Kurangkan pengambilan alkohol, atau lebih baik berhenti terus. Alkohol berlebihan akan menjejaskan peluang wanita untuk hamil kerana ia merencatkan proses ovulasi.

4) Bersenam secara tetap dan teratur. Senaman bukan saja dapat membantu mengekalkan berat badan, tetapi turut menjadikan anda lebih sihat dan cergas. Ia juga akan menguatkan badan untuk melalui kehamilan tanpa masalah. Senaman juga boleh mengurangkan risiko mengalami masalah sembelit dan vena varikos (urat kaki menjadi kembang dan berbelit) yang biasa dihadapi wanita mengandung (ini betul tau, setiap kali saya mula ke gym, tup2 saya mengandung. Dan Dr Gene saya sendiri ckp, bersenam akan membuat hormon kesuburan aktif).

5) Jalani pemeriksaan hormon melalui ujian darah. Ini adalah masalah biasa yang menyebabkan wanita sukar mengandung

6) Berhati-hati mengambil ubat. Kebanyakan ubat, termasuk pil tahan sakit, antibiotik, ubat tekanan darah tinggi dan anti kemurungan memberi kesan terhadap kesuburan anda. Saya sarankan, ambil Shaklee untuk menggantikan ubat. Biar supplemen bantu badan boost up antibody dan perbetulkan sistem badan secara semulajadi.

7) Buat pemeriksaan rahim. Masalah dalam rahim seperti endometriosis, fibroid atau sista ovari boleh menjejaskan peluang untuk mengandung. Endometriosis (lapisan tisu yang tumbuh di luar rahim) akan menyebabkan haid menjadi lebih banyak dan sakit. Kehadirannya juga meningkatkan risiko mengandung luar rahim  - saya sarankan, cari doktor fertility yang betul2 bagus. Ada satu doktor di Melaka yg sgt bagus, kalau nak tahu, leh wassup saya (013-6971176). Ni my sister yg recommend sebab beliau pernah dapatkan consultation dari doktor ni.

Punca dan Asbab

Terdapat beberapa punca ‘secondary subfertility’. Punca yang umum adalah:


  1. Polycystic ovarian syndrome (PCOS). Selepas bersalin anak pertama, kerap kali berat badan pasangan wanita meningkat dengan mendadak menyebabkan masalah ketidakseimbangan hormon yang dikenali sebagai PCOS.
  2. Endometriosis. Kadangkala masalah endometriosis akan menjadi lebih serius dan ini boleh menyebabkan ketidaksuburan - nanti saya share pasal benda ni di next entry. 
  3. Umur meningkat. Apabila umur pasangan wanita semakin meningkat, kualiti telur yang dihasilkan juga semakin berkurang. Ini juga boleh menyumbang kepada ketidaksuburan
  4. Sebarang pembedahan seperti Caesarean ataupun D&C kadangkala boleh menyebabkan parut atau infeksi. Akan tetapi, masalah ini jarang berlaku.
  5. Masalah sperma. Ini juga boleh berlaku sekiranya pasangan lelaki banyak merokok, menghidapi masalah seperti kencing manis atau darah tinggi yang tidak terkawal atau terkena jangkitan beguk.


Antara punca ketidaksuburan yang biasa berlaku ialah:

Masalah kurang jumlah sperma lelaki dalam air mani (32 peratus)
Masalah ketidak datang haid dan ovulasi
Masalah kerosakan pada tiub fallopian pada wanita
Masalah endometriosis atau masalah lain yang mengganggu Rahim
Kombinasi masalah suami (lelaki) dan isteri (wanita)


Apakah ujian yang perlu dilakukan untuk menyiasat punca secondary subfertility?
Ujian untuk menyiasat punca secondary subfertility bergantung selepas mengambil sejarah latar belakang pesakit.

Kebiasaanya, doktor yang merawat akan melakukan beberapa ujian:

  1. Ujian darah untuk pasangan wanita
  2. Imbasan scan pelvis untuk pasangan wanita
  3. Ujian sperma pasangan lelaki
  4. Ujian untuk menguji sama ada saluran peranakan wanita tersumbat atau pun tidak.

Bagaimana Shaklee Dapat Membantu Masalah Ini??

Untuk memperbaiki kerosakan DNA dan membaikpulih saraf serta imun sistem, Vivix adalah saranan yang terbaik.


Vivix melindungi dan memperbaiki sel DNA yang telah diserang dengan penyakit yang menyebabkan kerosakan pada DNA.

Vivix adalah ramuan semulajadi  yang terdiri dari anggur muscadine, lobak ungu elderberry dan polygonum cuspidatum yang tinggi resveratrol membantu melindungi sistem imun badan.

Untuk kesan yang lebih baik, boleh ambil Vivix bersama2 dengan:

GLA
Omega
ESP

GLA - untuk betulkan semula hormone yang terganggu, so kitaran haid dapat kembali normal. Kitaran haid yang normal sangat perlu bagi wanita yang ingin merancang kehamilan mereka. GLA Complex adalah anti oksidan yang boleh meningkatkan sistem imun badan serta menghalang pertumbuhan sel tumor dan kanser.

Omega Guard -  untuk kawal keradangan kerana ia bersifat anti-inflamation. Disamping itu kandungan EPA di dalam minyak ikan Omega Guard Shaklee membantu meningkatkan sistem imun badan. Omega juga bagus untuk menurunkan berat badan.

ESP - untuk menguatkan rahim & mengelakkan keguguran. Pengambilan protein amat perlu untuk menghasilkan sel-sel baru yang sihat dan kuat. Sumber protein terbaik bukanlah dari sumber haiwan kerana ia tinggi lemak. ESP adalah sumber protein dari kacang soya non GMO yang bermutu tinggi. Ia baik untuk fungsi hormone dan meningkatkan kekuatan otot rahim.

 



Ok REMEMBER...

Vitamin Shaklee BUKAN untuk membuatkan kita mengandung yer.

Ia  lebih kepada nak bantu sel tubuh badan menjadi lebih sihat. Bila sel tubuh sihat, proses normal manusia akan berjalan lancar dan badan lebih bersedia untuk mengandung.

Selain itu, jangan lupa banyakkan  berdoa dan bersedeqah. Semoga Allah permudahkan urusan kita dan suami untuk sama2 memperoleh zuriat yg soleh & solehah...


Semoga entry ini bermanfaat untuk anda....


Sekian...



Ainul...
"Working-at-home-mother"

Ketahuilah, hidup sentiasa ada pilihan, maka berusahalah mencari pilihan yang terbaik utk kehidupan kita ~






Pn Ainul Shahrazad
Shaklee Independent Distributor (ID No: 867597)


sms/whatsapp: +6013-6971176








Share on Facebook



Share this case:

0 comments:

Post a Comment

 

Ainul Dzuha

Shaklee Independent Distributor

ID: 867597

Penghantaran ke seluruh Malaysia, Brunei & Singapore

Contact

Untuk sebarang pertanyaan dan khidmat nasihat, hubungi saya (Call, SMS, Whatsapp) di 013-6971176

Dikuasakan

Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my.